Energi på lerret
Hun er født i Kina, er norsk borger og bosatt i
Frankrike. Onsdag åpner billedkunstneren Mai Cheng utstilling med
Feng-shui-kunst i Oslo.
Av: Mona Larsen |
|
– Feng-shui skaper energi. Jeg maler for å gi noe til
publikum, sier Mai Cheng som arbeider i atelieret i Oslo for å få de
siste bildene ferdig til utstillingen som skal være i
Rådhusgalleriet. Hun har bodd i Norge de siste 20 årene, men bor
store deler av året i Menton i Frankrike.
– Mormor er feng-shui-mester. Feng-shui betyr vind og
vann, og handler om harmoni med deg selv og omgivelsene. Teoriene
har vært praktisert i Kina i mer enn 6.000 år. Kinesisk kultur
legger vekt på at yin og yang, det positive og det negative, må være
i balanse, sier Mai Cheng, som skal stille ut rundt 50
feng-shui-malerier i Oslo.
heftig møte med MUNCH
Mai Cheng er utdannet fra kunstakademiet i Beijing og
Statens Kunstakademi i Oslo, der hun studerte under blant andre Boge
Berg. Hun har hatt mange utstillinger her hjemme, har stilt ut i
Tyskland, USA, Frankrike, Island og Belgia, og har smykket ut blant
annet på Rikshospitalet i Oslo og biblioteket i Alexandria i Egypt.
Men det var i Beijing hun møtte Edvard Munch.
– Bildene hans var noe helt annet enn alt jeg hadde
sett før. Jeg ble helt besatt av Munch. Fargene, smerten og
følelsene i bildene var annerledes enn det du ser i kinesisk kunst
der budskapet er skjult, sier Mai Cheng, og legger til at
ekspresjonismen gjør sterkt inntrykk.
– Målet for en kunstner er å skape nye mysterier, og
prøve å løse gamle. Og selvfølgelig å skape glede. Med feng-shui kan
jeg bruke gamle symboler og skrifttegn, blant annet egyptiske
hieroglyfer og kalligrafi. De gamle tegnene har kraft og styrke,
sier hun og peker på en symbolrekke plassert i et av bildene.
– Tegnene skal kommunisere med hverandre slik at deres
felles opphav framheves. Jeg liker også å skape rom i bildene, det
gir rom til tanken.
Gull for Kina
Ekte bladgull glitrer i bildene til Mai Cheng. Gull og
gult er viktige farger i Kina.
– Gull gir behagelig lys i bildene. De gamle kinesiske
keisere elsket gull, det er jo symbol på rikdom. Gull er også et
viktig grunnstoff, sier Mai Cheng, som i tillegg til vind og vann
har med elementene luft og jord. Da hun stilte ut i New York for
noen år siden, skrev en kritiker at «bruken av ekte bladgull i
kombinasjon med et vibrerende rødt og et glinsende svart kan gi oss
en smak av Tang-dynastiets overdådige lakkarbeider.»
Mai Cheng liker best å male utendørs, derfor bor hun
mye i Frankrike.
– Det er sol hver dag, og havet er vakkert og blått og
gir fine refleksjoner. Jeg blir veldig inspirert, sier hun, og
forteller at hun har et 300 kvadratmeter stort utendørs atelier å
boltre seg i.
Førstkommende lørdag er Mai Cheng til stede for å
demonstrere kalligrafi, og søndag stiller hun opp for å snakke om
bildene sine og feng-shui. Utstillingen varer til og med 14.
november.
På forsiden nå:
|
|
På galleriet:
|