Yinyanglogo


Feng-shui under Moldejazz

 

Årets jazzfestivalutstilling i Molde Kunstforening åpner lørdag 14. juli klokken 15. Kunstneren er Mai Cheng, og hun vil vise 28 malerier fremstilt med olje og bladgull på lerret. Av disse er 21 lagt ut på denne siden.

Det er ikke første gang Mai Cheng stiller ut i Molde. Forrige gang, som var våren 1998 - altså for snart ti år siden - ble flere av hennes arbeider innkjøpt til Molde Nye Stadion.

Hvem?

 

Portrett av Mai Cheng

MAI CHENG er en norsk kunstner med internasjonal bakgrunn. Hun er utdannet ved China Academy of Fine Arts and Design i Beijing, Statens Kunstakademi i Oslo og Vestlandets Kunstakademi i Bergen. Hun er norsk statsborger, men født i Kina. Hennes atelier ligger i Frankrike.

I tillegg til flere utstillinger i Norge og i Frankrike (blant annet i Espace Bateau Lavoir, galleriet i Paris som i sin tid ble brukt av Pablo Picasso), har Mai Cheng stilt ut i Belgia og på Island, i Tyskland og USA. Blant annet i Noho Gallery i Soho i New York, hvor hennes bilder stadig selges. Hennes største mønstring hittil fant imidlertid sted i Beijing: Over 100 malerier ble utstilt i Det kinesiske Nasjonalgalleriet, hvor hun i dag er representert i den faste samlingen.

Hva?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Omslaget på boken "Overlevelseskunst"

Mai Chengs malerier kjennetegnes av en form for estetisk arkeologi der tegn og spor fra hele vår historie skinner som et skjult budskap gjennom overflaten – et slags maleriets ubevisste som fører oss fra de gamle kulturers tegnspråk og bakover mot forhistoriens hulemalerier og de arketyper som utgjør vår felles arv. Under historiens mange lag finner vi ord som er forsvunnet, fra et språk som tilsynelatende er forvist til inskripsjoner på stein eller i leire, ord som virker mektige til tross for at vi ikke kan tyde dem.

 

-Jeg forsøker å la tegnene kommunisere med hverandre på en måte som fremhever deres felles opphav, sier Mai Cheng. -Når jeg arbeider med dette materialet, oppdager jeg forbindelseslinjer mellom kulturer som ellers virker historisk og geografisk atskilt. Mitt utgangspunkt er at en fellesmenneskelig estetikk kjennetegnet de tegningene som er opphavet til våre forfedres skriftspråk, og som for dagens mennesker utgjør en slags arketyper. Den mest opprinnelige og naturlige måten å kommunisere på, er stadig via bildet.

 

Ordene "feng" og "shui" betyr "vind" og "vann" på kinesisk. Disse to elementene fremstår som et bilde på naturens kraft i verden og er en påminnelse om hvor viktig det er å respektere denne kraften i måten vi organiserer vårt dagligliv på.
Den samme kraften er - eller bør være - til stede i den kunsten vi omgir oss med. God kunst er ofte et ekko av de mønstre vi ser i naturen - kurvene i et landskap, bevegelsene i vinden, bølgene på havet - samtidig som den balanserer disse universelle kreftene med de menneskeskapte resultatene av vår kultur og historie, som også er med på å styre våre liv.

Mai Cheng sier selv at hun ikke bare henter inspirasjon fra gamle kulturer, men også sørger for at hvert bilde blir komponert i samsvar med de teorier som utgjør grunnlaget for feng-shui – teorier om kontraster og harmoni, om plassering og dybde, om rytme og fargebruk. Derfor vil en varm farge alltid balansere mot en kald, noe tungt være ledsaget av noe lett, og noe hardt nøytralisert av noe mykt.
-Bare når motsatte krefter settes opp mot hverandre, skapes det energi, påpeker Mai Cheng. -For eksempel elektrisitet, men også kunst. I kinesisk kultur har man alltid lagt vekt på at yin og yang – det positive og det negative – må være i balanse. Og når våre omgivelser er i balanse, blir vi det kanskje selv også?

 

Om utstilling i New York skrev kunstanmelderen Byron Coleman: ”Det første som slår meg ved Mai Cheng Zhengs utstilling i Noho Gallery i Soho er den utsøkte balansen mellom umiddelbar samtid og en slags tidløs skjønnhet. Maleriene virker både funky og klassiske på samme tid, og takket være hennes fragmenterte, figurative billedrikdom og grafittilignende skribling innenfor et overveiende abstrakt spekter, kan man også få assosiasjoner til en annen utbryter fra konvensjonenes tvangstrøye, nemlig avdøde Jean-Michel Basquiat. Mai Cheng Zheng bruker imidlertid disse virkemidlene på en mindre aggressiv, nesten betenksom maner, og på dette viset oppnår hun balanse og harmoni i stedet for å skape støy.”

Anmelderen i Gallery & Studio Magazine fant i flere av bildene ”en impuls mot noe praktfullt og ganske enestående som ikke først og fremst knytter Mai Chengs malerier til den monokrome skriftkulturens mest livfulle gester, slik den har inspirert enkelte av de abstrakte ekspresjonistene, men snarere til det åttende århundres kinesiske gravmalerier, kjent for sine mineralholdige jordfarver og delikate linjer på taktile fresko-overflater. Samtidig kan bruken av ekte bladgull i kombinasjon med et vibrerende rødt og et glinsende svart gi oss en smak av Tang-dynastiets overdådige lakkarbeider.”

Hvor og når?

 

 

 

 

Molde Kunstforening ligger i Fannestrandveien 5 i Molde, hvor jazzfestivalutstillingen åpnes av Thor Bjarne Bore lørdag den 14. juli kl. 15.

 

I løpet av jazzfestivaluken, fra 16. t.o.m. 22. juli, holder kunstforeningen åpent hver dag fra kl. 12-18.

 

Åpningstider utenom festivaluken:

Onsdager og fredager: kl. 12-16
Torsdager:            kl. 12-19.
Lørdager og søndager: kl. 12-15

 

Utstillingen varer til og med søndag 29. juli.

Ved spørsmål, kontakt Molde Kunstforening på telefon 712 15 140, Vivi Lange på telefon 908 27 706, eller Mai Cheng på telefon 47 88 88 85

Kontakt/contact

 

Tidligere omtaler:

Kulturfestival, 2004...

Dagsavisen 2004...

Aftenposten 2005...

Dagsavisen 2006...

 

Anmeldelser:

New York, 2000...

Oslo, 2001...

Paris, 1995...

Flere artikler...

 

nyheter |  omtaler |  feng-shui  |  curriculum  |  utsmykninger  |  bok  |  malerier  |  kontakt  |  hjem
news  |  press  |  feng-shui  |  biography  |  commissions  |  book  |  paintings  |  contact  home